Scholing voor bedrijfsleven: PLC Besturingstechniek in industriële (maritieme) toepassingen

John Keulemans (L) Peter Baldé (R) bij testomgeving hydrauliek De Waal Machinefabriek

DORDRECHT – In samenwerking met het maritieme bedrijfsleven start op 21 februari 2017 een opleiding waarbij de koppeling van besturingstechnologie naar technieken als hydrauliek en pneumatiek wordt gemaakt.

Vaklieden met een werktuigbouwkundige achtergrond missen veelal de benodigde kennis van elektronica en besturingstechniek. In het maritieme bedrijfsleven klinkt al jaren de roep om meer en betere scholing van het technisch personeel.

Voor deze scholingsvraag zijn contacten gelegd met HBO Drechtsteden in Dordrecht en is vervolgens een opleiding ontwikkeld. De lessen worden straks gegeven in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Rolf Maliepaard, directeur bij De Waal Machinefabriek, heeft voor de opzet van de opleiding met veel scholen gesproken. “We wilden vooral een opleiding die aansluit op ons bedrijf. Hydrauliek monteurs opleidingen zijn uitstervend, ook op lagere technische scholen wordt bijna geen les meer gegeven in hydrauliek, terwijl het niet weg te denken is in de maritieme sector. Roersystemen, luiken, kranen, deuren en winches aan boord van schepen of offshore units aan boord of aan de wal, overal vindt men hydraulische systemen. Met name de combinatie hydrauliek en elektrotechniek worden in deze systemen steeds complexer, en het opleiden van personeel steeds moeilijker. Voor beide disciplines is het goed als men verstand heeft van zowel hydrauliek als elektrotechniek. De afstemming tussen het hydraulische in combinatie met de elektronica moet voor beiden gevallen voor veel systemen in overeenstemming zijn. Het is daarom van essentieel belang dat beide disciplines weten hoe het werkt. De complexiteit zit hem in de opmars van elektronica en de uitbreiding van toepassingen door PLC’s, Apps en overig dataverkeer die met een alsmaar toenemende nauwkeurigheid moet worden uitgevoerd.

Na contacten met Peter Baldé van HBO Drechtsteden en een grote groep van hydraulische en elektrotechnische bedrijven, die hun beste monteurs ter beschikking hebben gesteld, werd samen met werd samen met docent John Keulemans een opleiding op maat gemaakt. Het is een leerlijn die gaat van MBO tot aan HBO. “De ontwikkelingen gaan snel, vertelt John, soms is de techniek al weer verder ontwikkeld alvorens het in het onderwijs en de bedrijven wordt toegepast. We kijken dus in de bedrijven mee om zo aan te sluiten bij de praktijk”. In de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht is alle benodigde apparatuur aanwezig voor de praktijklessen in de opleiding. Deelnemers aan de opleiding krijgen opdrachten uit de eigen praktijk en verbreden zo vooral hun kennis van het vak. Vanuit De Waal Machinefabriek gaan enkele werknemers de opleiding volgen; Rolf Maliepaard verwacht dat ook andere maritieme bedrijven in de Maritieme Delta aanhaken. “Qua innovatie loopt de maritieme sector in onze regio nog altijd voorop. Maar we mogen niet stilstaan, maar moeten blijven innoveren om wereldwijd voorop te blijven lopen”.

Informatiebijeenkomst

Belangstellenden zijn welkom op 23 januari tussen 17.00 – 18.30 uur voor meer informatie in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Aanmelden voor deze inloopbijeenkomst kan via Peter Baldé; 06-83673457 of pbalde@hbodrechtsteden.

Groen licht voor aardgasvrij Bedrijvenpark Ambachtsezoom

De Raad van State deed 10 juli 2018 uitspraak over het bestemmingsplan Bedrijvenpark Ambachtsezoom. De gemeente heeft groen licht gekregen voor het circulaire bedrijvenpark, dat het eerste aardgasloze bedrijvenpark van Nederland wordt. André Flach, wethouder Economie: “Wij zijn erg blij met deze uitspraak. Dit bedrijvenpark is belangrijk voor onze gemeente: het betekent economische groei en werkgelegenheid. Er is plaats voor 30 tot 50 bedrijven, dit levert 450 tot 750 arbeidsplaatsen op!”

Smart Production biedt maakbedrijven in de regio Drechtsteden nieuwe kansen

Robotisering, kunstmatige intelligentie (‘artificial intellligence’), ‘big data’, ‘virtual reality’ en ‘augmented reality’ hebben grote impact op productieprocessen. Bedrijven kunnen daarop beter inspringen door onder meer cross-sectorale samenwerking en innovatie. Met dat doel zijn de Drechtsteden en InnovationQuarter het traject ‘Dare2Cross Smart Production | Workforce of the
future’ gestart, waaraan bedrijven uit de regio kunnen deelnemen. In voorgaande jaren is de Dare2Cross-aanpak met succes ingezet.

Proefvaart SeaBubbles in de Drechtsteden

Aansluitend op de internationale presentatie in Parijs maakt de SeaBubble op donderdag 31 mei 2018 een “testvlucht” in de Drechtsteden. De wethouders uit de Drechtsteden zijn hierbij aanwezig en gedeputeerde Rik Janssen gaat als eerste de test uitvoeren. Hij doet dit samen met Seabubbles oprichter en oud wereldkampioen windsurfen Anders Bringdal.