Hoge verwachtingen van Drecht Cities Maritime Delta

Hoge verwachtingen van Drecht Cities Maritime Delta
Bovenaanzicht kruising Oude Maas, Noord en Beneden Merwede

Het doel van de campagne is om meer bedrijven van buiten de regio te interesseren om zich te vestigen in dit gebied.

Werkgevers Drechtsteden staat pal achter de nieuwe internationale campagne Drecht Cities Maritime Delta. Volgens WD-voorzitter Teun Muller werd het hoog tijd dat er een nieuw initiatief genomen wordt. ‘Wij zijn veel te bescheiden, terwijl we in de Drechtsteden grote en kleine bedrijven van wereldklasse hebben, die topproducten maken. Dat geluid moeten we laten horen en ik denk dat een fris nieuw logo en een goed verhaal wonderen kunnen doen’.

Persbericht

Volgens een persbericht van acquisitie- en promotie organisatie Deal gaat de regio zich nog deze zomer internationaal profi leren om meer bedrijven naar het gebied te trekken. Het nieuwe merk ‘Drecht Cities Maritime Delta’ moet internationaal het verschil gaan maken en is met name gericht op de krachtige maritieme en logistieke sectoren. Er komt een nieuw logo bestaande
uit een blauwe driehoek met in de hoeken waterdruppels. Daarmee wordt de delta rondom het Drierivierenpunt van Oude Maas, Noord en Beneden Merwede gesymboliseerd en het water dat ons verbindt.

Het doel van de campagne is om meer bedrijven van buiten de regio te interesseren om zich te vestigen in dit gebied. Volgens Muller kan dat alleen met een zelf bewuste en eigen strategie. ‘In het bedrijfsleven geldt dat je moet laten zien wat je waard bent. Je bereikt niet veel met gepraat alleen. Wij willen graag assisteren met het omzetten van woorden naar daden en bieden alle hulp aan om de campagne op te schalen’. Daarbij denkt de voorzitter aan extra publiciteit en het ter beschikking stellen van menselijk kapitaal vanuit de bedrijven.

Waarom Drecht Cities Maritime Delta

De keuze voor het Engelstalig merk ‘Drecht Cities Maritime Delta’ is ingegeven door het feit dat met name bedrijven die actief zijn in de maritieme en logistieke sector Engelstalig communiceren. In de zogeheten ‘corporate story’ wordt onder andere een verband gelegd tussen de Sint Elisabethvloed in 1421 en de technische oplossingen zoals dijken en baggeren, die in de periode daarna in Nederland zijn toegepast en door de eeuwen heen steeds innovatiever werden. Voorbeelden van internationale oplossingen die vanuit de Drechtsteden zijn aangeleverd worden ook genoemd: het opspuiten van Palm Islands, de kunstmatige schiereilanden voor de kust van Dubai, de verbreding van het Suez Kanaal en de nieuwe sluizen in Panama. Naast de technieken van Boskalis, Royal IHC, Oceanco, Heerema en Fokker Aerospace wordt ook de nauwe band met de honderden toeleveranciers aangeprezen.

De eerste zichtbare presentatie van ‘Drecht Cities Maritime Delta’ staat gepland tijdens de grootste internationale maritieme vakbeurs SMM die van 7 tot 9 september a.s. in het Duitse Hamburg wordt gehouden. Dan zal er ook een film over het gebied in première gaan en wordt een Engelstalig magazine gepresenteerd waarin de zes gemeenten van de Drechtsteden zich profileren.

Groen licht voor aardgasvrij Bedrijvenpark Ambachtsezoom

De Raad van State deed 10 juli 2018 uitspraak over het bestemmingsplan Bedrijvenpark Ambachtsezoom. De gemeente heeft groen licht gekregen voor het circulaire bedrijvenpark, dat het eerste aardgasloze bedrijvenpark van Nederland wordt. André Flach, wethouder Economie: “Wij zijn erg blij met deze uitspraak. Dit bedrijvenpark is belangrijk voor onze gemeente: het betekent economische groei en werkgelegenheid. Er is plaats voor 30 tot 50 bedrijven, dit levert 450 tot 750 arbeidsplaatsen op!”

Smart Production biedt maakbedrijven in de regio Drechtsteden nieuwe kansen

Robotisering, kunstmatige intelligentie (‘artificial intellligence’), ‘big data’, ‘virtual reality’ en ‘augmented reality’ hebben grote impact op productieprocessen. Bedrijven kunnen daarop beter inspringen door onder meer cross-sectorale samenwerking en innovatie. Met dat doel zijn de Drechtsteden en InnovationQuarter het traject ‘Dare2Cross Smart Production | Workforce of the
future’ gestart, waaraan bedrijven uit de regio kunnen deelnemen. In voorgaande jaren is de Dare2Cross-aanpak met succes ingezet.

Proefvaart SeaBubbles in de Drechtsteden

Aansluitend op de internationale presentatie in Parijs maakt de SeaBubble op donderdag 31 mei 2018 een “testvlucht” in de Drechtsteden. De wethouders uit de Drechtsteden zijn hierbij aanwezig en gedeputeerde Rik Janssen gaat als eerste de test uitvoeren. Hij doet dit samen met Seabubbles oprichter en oud wereldkampioen windsurfen Anders Bringdal.